Förra helgen åkte jag och några vänner till Gdansk. Jag tycker om att göra listor, så här kommer en. Ett prisvärt resmål för en fattig student. 

Gdansks gamla stad är sagolikt vacker. Den ligger som en liten oas mellan olika byggarbetsplatser och gigantiska, moderna byggnadskomplex. Känslan jag fick när det stora, dimmhöljda torget öppnade upp sig framför mig var att jag befann mig eller rättare sagt ville göra en glitterjulkalender av hela torget. En sån där man hade när man va liten. Den känslan blir starkare när jag ser att det står en stor, grön julgran på torget dekorerad med jättelika, vita julgranskulor.

Det stora torget ringas in av långsmala stenhus i alla olika mönster och färger. Stenhusen stöttar varandra, de delar alla sina väggar med någon annan. Men den enda färg jag kom att tänka på, den jag såg genom diset var ljusblått trots stenhusens alla olika färger.

Vi satte oss på en uteservering och upptäckte att vi inte var de enda turisterna där. Kylan togs över av värmen från de inglasade gasoleldarna.

För att säga tack på polska räcker det med att säga "Djenki" (så här uttalas det, inte stavas) även om många kommer påpeka att det inte räcker... Är det slang? 

Att se och göra i Gdansk

Massagen här är billigare än den hemma, passa på!

Almond hotel business och spa är ett riktigt fräscht hotell med lyxig känsla och trevlig och serviceinriktad personal. 

Mulled beer är varm öl med apelsin, kryddnejlika och kanel

De många bärnstensbutikerna och stånden

Gdansk breakfast är otroligt lik english breakfast och "chips" betyder troligen rostat bröd.

Det stora torget i Gamla stan

Det här cafét blev en favorit, de fixar kaffe på en massa olika sätt. Jag drack chemex-kaffe, det pasade mig då jag inte klarar av att dricka en kopp svart. En kopp svart chemex-kaffe var inte lika bittert/bränt utan andra smaker kom fram. Kaffet filtrerades långsamt och baristan hällde hela tiden en tunn stråle kaffe genom filtret. Här fanns även en otroligt god tårta med mandel på, det var som om man lagt pannacotta ovanpå en tårtbotten bestående av olika nötter. 

 
 

 
 

Gå en promenad runt i staden och beundra alla otroliga byggnader.

Det är billigt att dricka och äta, passa på att pröva några nya drinkar. Jag hade gärna prövat soppa som serveras i bröd och piroger som ska vara polska specialiteter men tid fanns inte. Jag har svårt för Irish coffee och ser detta som ett alternativ, det är en varm chokladdryck (intensiv choklad) med körsbärslikör och en massa grädde! Mums...

 

Kommentera

Publiceras ej